detskavagottoleva

Alla inlägg under juli 2015

Av Monica Johansson - 25 juli 2015 21:33

Vi har varit på kennelläger! Det gillar vi, Ila och jag! Jag ser hur road och intresserad hon är av andra hundar av samma ras som hon! Hon blir inspirerad av att se dem träna och leka, och blir trygg i träningen och kan "busa loss" med mig! Annars brukar hon ha svårt att leka om andra hundar och förare är högljudda! Hon är en väldigt känslig hund. (Hon tycker om att se på TV, och reagerar direkt om någon person eller ett djur låter arg eller om några bråkar med varann.) Så på aussie-läger kan hon släppa loss!

Två sökpass, torsdag och söndag, i olika områden hann vi med! På det första passet var hon väldigt ojämn och jag var virrig och glömde ge rulle till en figge. Vid det andra passet ville jag höja motivationen och vi gjorde ett systemsök med dolda figgar och direktbelöning! Lite strul i början men sen jobbade hon fint!

Fredagen blev det spår och uppletande. Bakspår och missade två pinnar. Segt uppletande. Inte så bra dag. Lördag fick hon ett spår igen! Fint upptag, framåt och hittade strax en belöning! Tog också övriga pinnar! Riktigt bra! 

Underbart fina, stora skogar för både spår och sök! 

På eftermiddagarna när vi kom tillbaka till "lägerplatsen" tränade vi lite lydnad på de fina gräsplanerna som fanns där! Jag passade på att träna sånt som jag behöver medhjälpare till, framåtsändande och kryp. Framåtsändande är ett evighetsprojekt, känns det som! Med krypet fick jag ett perfekt tips, som funkar jättebra. Om jag tar kortare och snabbare steg så kryper Ila jämnare! 

Vi hade oturen att få en del regn, så det blev inte så mycket fotat för min del. 

På kvällarna grillade vi och minglade, utomhus om vädret tillät, annars inne i stugvärmen! Rummen var fina och köket var litet, kylskåpet var mindre än det jag har hemma! Gissa om det var fullt??? Alla hade egen mat med sig som skulle rymmas där! Vet inte hur många vi var, kanske 20 st? Några bodde i husvagn också! 

Till allas stora glädje så fanns det fyra 9-veckors valpar att gosa med! 

Det var ju några av dom som fastnade på mina få bilder!

   

Båda halvsyskon till Ila! Ett tredje halvsyskon var också med och en tervvalp.

Ett mycket trevligt läger var det och dagarna gick i rasande fart! En sak som gjorde mig, bruksnörd som jag är, riktigt glad, var att vi hade två riktigt unga deltagare med oss i skogen på spår och sök! Det kanske finns hopp om en framtid för brukset i alla fall!


Ovido - Quiz & Flashcards