detskavagottoleva

Alla inlägg under juli 2019

Av Monica Johansson - 29 juli 2019 17:03

Eftersom jag aldrig varit i Örnsköldsvik så tog Merja med mig på en rundtur i staden. 

     

På varvsberget.

 

 Jättefin utsikt över staden och hoppbacken intill.

   

Han får instruktion av sin tränare inför hoppet!  


 

Efter att ha tittat på backhopparna ett tag blev vi badsugna. Vi åkte till "Merjas badställe" vid Nässjöbäcken. 

Fin sandstrand vid Nässjöbäckens utflöde i Bottenviken.

   

Här blev det bad för folk och hundar! Knashunden Ila grävde som en galning!


Efter fika hos Merjas syster, tog Merjas bror med oss till Ögeltjärnsberget och Ögeltjärnen.

       

 

   

Hjälp mig upp då!!! 


   

 - Jag vill också bada -


Pizza i Penttis trädgård

 

 Här var jag riktigt hungrig!

 



   Båtresa på 1 timme och en kvart till Ulvön.

      

   Här lämnar vi Docksta bakom oss och ställer kosan ut mot havet och Ulvön. Skuleberget syns i bakgrunden.

 

Vackra klippväggar utmed kusten.

   

Vi blir omkörda av den här snabba båten!

 

Framme vid Ulvön.

   

Jag kom av båten först och väntar på Merja!

 

Merja hade tagit sig upp på övre däck med Dyrka. Lite knixit att ta sig ner!


 

Men här kommer dom!

 

"Ulven" välkomnar oss till ön!

 

Vi knallade upp på berget.

     

Glass på toppen var inte så tokigt!

 

Jag och hundarna nöjde oss med vatten!

 


 

Sen letade vi oss ut ur tätorten för att äta vår matsäck.

   

Dags att åka tillbaka. Lite för kort vistelse på ön tyckte vi.

       


På kvällen tog vi en promenad till Naturum och Friluftscenen.

       

Härifrån kunde vi se klättrare på bergsväggen.

     

Av Monica Johansson - 27 juli 2019 16:31

      Merja och jag bodde en vecka i ett hus i Docksta. Därifrån gjorde vi dagsturer i den spännande och vackra omgivningen. Det blev strapatsrika vandringar på skuleberget och i Skuleskogen, vandringar utmed kusten vid Rotsidan och utflukt med båt till Ulvön. Vi gjorde också en rundtur i Ö-vik och besökte badplatser, vackra hamnar och mycket annat! Lyxigt med en lokal guide som känner till guldkornen. Höga kusten erbjuder en omväxlande och spännande natur, och många fina matställen vid kusten. 

Bilderna i den här bloggen kommer från Merjas och min mobil och från min Nikon.  

 
  I det här fina huset i Docksta boddevi.



Den här söta kissen bor i huset bredvid, där hyresvärden bor.


 

  Fin altan där vi ser Skuleberget .

  Första dagen beger vi oss upp på Skuleberget med matsäck för dagen.

Stenigt och massa rötter på stigen och bitvis väldigt brant! 

   

  Kämpa på! 

Fina vyer bredde ut sig ju högre vi kom!

   

 Skönt att pusta ibland och njuta av utsikten!


 

  det var ju tur att vi hade matsäck med oss, för inte ville vi stå i den här kön!


  

  Ett konstverk fanns också vid toppstugan!

 

  Här satt vi och njöt av utsikten medan vi åt vår mat!   

Den här liften var inte i bruk.

 

  Vi valde att ta en annan väg ner, så det blev slalombacken. Precis när vi kom ner började det att regna! Det enda regnet på hela veckan! 

Den här vandringen tog ju inte hela dagen så vi åkte till en konsthantverksutställning i Ullånger innan vi handlade på ICA.

   

  Nästa dag tog vi bilen till Skuleskogen, entre Syd.

     

Det började ju väldigt lättsamt, men det skulle bli svårare!

   

Dessa klapperstenar var inte roliga att gå på för mig, som inte har så bra balans!


 

  Som tur var så gjorde vi oss inte någon brådska utan stannade och njöt av utsikten medan vi pustade!

 

 Vilken väg ska vi ta?

   


Vi kämpar på!

     

Nu kan vi ana Slottdalsskrevan!

 

 Den karaktäristiska ingången till skrevan!

   

  Kämpa, kämpa ..

Vilken utsikt! Här blev vi sittande och strosande både länge och väl! Jag fick aldrig nog!!!


   

 

 

  Fina minnesbilder!

     

Sen var det att ta sig ner i skrevan på andra sidan! Märklig känsla med de branta bergväggarna på båda sidor.


       

Lite lättare vandring ner till en liten insjö med badplats.


 

 

 

Vandringen fortsatte genom skogen ner mot havskusten.

         

  


Så var vi nere vid vattnet, strumpor och skor åkte av, och fötterna fick svalka sig i det friska vattnet. Hundarna badade förstås.

       

Sista fikat innan vi kom tillbaka. 


Dyrka hoppas på att få en smakbit!


 

Ila har rullat i sanden och har sand precis överallt!


Ny dag och nya vyer. Vi åkte till Rotsidan, en helt fantastisk strand, med plana diabashällar och klapperfält. 

 

Här kan man gå utmed kustlinjen i fyra km. Underbara vyer som ger frihetskänsla! 


 

  Klapperstensfälten var väl inte lika uppskattade av mig, men som tur var inte så långa.

 

  "Mästerfotografen in action"

 

 

   

Här kan man drömma sig bort, till ljudet av havet. 


     

Lätt kunde vi hitta fina skrymslen att sola ostörda i!

     

 Därefter lite sightseeing, och mat på en mysig restaurang vid Norrfällsviken

         

            

Av Monica Johansson - 3 juli 2019 14:22

Massor med hundar hade ringträning i tisdagskväll vid MeraDog i Enköping! Jag passade på att fototräna! Här har jag lagt upp de bilder som jag kan visa upp utan att skämmas!

                                                   

Ovido - Quiz & Flashcards