detskavagottoleva

Direktlänk till inlägg 8 december 2015

Nu tar vi i lite extra ...

Av Monica Johansson - 8 december 2015 22:37

Att det ska vara sååå svååårt!!! Jag har bestämt att ge den här vintern till Ilas träning, på riktigt! Vi ger oss i kast med det som känns svårast! Jag har fått hjälp av flera olika tränare, som har gett mig nytt hopp och mod att träna vidare. Men vi har motstånd att övervinna!!! Det svåraste att kämpa emot är att jag åldras och med det blir fumligare, tröttare, ser och hör sämre, får svårare med kordinationen, svårare med balansen och timing. Jag vet att så är livet, men det är ändå svårt att acceptera. Och egentligen ska jag inte klaga för jag är ändå frisk och förhållandevis alert. Men jag märker skillnaden! Så nu känns det som att jag måste skynda, medan jag ändå orkar! Ila är en känslig typ, så det gäller att jag tänker mig för när vi tränar. Hon känner av mitt mående väldigt väl och smittas direkt om jag inte är på topp! Men när vi har riktigt kul, då är hon verkligen rolig att träna med. Jag tycker att hon har blivit morskare sedan vi började med skallmarkeringar i söket. Jag är också noga med att inte träna tillsammans med hundar som gör henne låg! Att nonchalera hundar som har lite rest ragg, tränar vi på andra ställen. Just nu lägger vi fokus på fritt följ, apportering, koncentration, attityd och följsamhet. Att hålla koncentrationen och vara i rätt position ett helt fritt följ-program är vårt mål. I stegförflyttningarna brister det en hel del. I svängar och halter håller hon fint - om JAG flyttar fötterna rätt. Jag måste torrgå mera!!! Det som Ila har svårast för är apportering. Hon nosar gärna innan hon griper och håller sladdrigt. Tungapporten är alldeles för tung tycker hon! Fart ut är bra, och fart in är lite långsammare med båda apporterna. För att få ett bättre grepp så leker vi och kampar mycket. Koncentration med störningar tränar vi på.  Ja vi har mycket att träna på, men det är så roligt! Vi tränar ju spår också förstås, passar på medan det är barmark. I spåret är hon trygg och säker, jobbar lugnt och koncentrerat. Sök tränar vi mest för att stärka hennes självförtroende och för att det är så kul! Vet inte om vi kommer till tävling där. "Uppletande av föremål" måste vi också förbättra. För det mesta går det fint, men ibland tappar hon gnistan efter tre hittade föremål. Känns som att vi måste komma över den gränsen.

 Fritt följ


   

   Fritt följ med störning


Får väl glädja mig åt att hon inte har något tugg på apporterna.


 

  Spårträning kan vara nog så krävande!  


 
 
Susella

Susella

9 december 2015 21:59

Heja, Monica och Ila.
Kul att du satsar, klart det ska gå.
Du har alltid varit duktig med dina hundar
Kram
Susanne

http://Susella.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica Johansson - 5 januari 2023 00:48

År 2022 Som jag minns vintern, från januari, så var det isigt och halt mest hela tiden! Jag längtade till våren och torr barmark. Jag kunde inte gå normalt, utan spände mig för att inte halka, fast jag hade icebugs på mig! Vid ett tillfälle så raml...

Av Monica Johansson - 5 januari 2023 00:18

Nej nu går det inte bra! Man brukar säga att en olycka kommer sällan ensam, och det verkar stämma för mig, nu i alla fall! 1. Den 29 november förra året lämnade jag in min nya TV som hade skadats vid uppställningen. Den har jag ännu inte fått tillbak...

Av Monica Johansson - 8 december 2022 19:36


Ja här är vi nu, lite virriga i dimman! Få se när jag får lust att skriva igen??  ...

Av Monica Johansson - 8 december 2022 19:25

17 December 2021  Så har jag fått igång min blogg. Vart tog dom vägen? Alla tankar som jag hade ... Dom kommer väl ! I år skickar jag 3 st julkort med posten. Det blir färre för varje år! Men jag skickar ju på olika sociala medier, så det är många s...

Av Monica Johansson - 8 december 2022 19:21

Januari 2022 Då har det blivit ett nytt år igen! Jag känner mig lite bättre i kroppen, tack vare att jag tränar regelbundet. Försöker att gå ner i vikt några kg, men det går trögt. Är så sugen på kvällarna, det är det som är problemet. Annars äter ...

Ovido - Quiz & Flashcards