detskavagottoleva

Alla inlägg den 11 januari 2015

Av Monica Johansson - 11 januari 2015 22:47

Det har ju blivit lite si och så med min träning på gymet under helgerna. Men i fredags förmiddag så var vi där, Ammi och jag! Det är bra att vi är två som går tillsammans, för då är det inte lika lätt att hoppa över. Vi försöker att gå måndagar och fredagar. På eftermiddagen träffades Ingela och jag och lade spår åt våra hundar. Vi lade åt varandras hundar ca 700 m. Ila gjorde ett superfint spårupptag och valde rätt riktning. Missade tyvärr två apporter, men spårade fint. Vi lät spåren ligga i 1 och 1/2 timme. Under tiden fick hundarna leta upp fyra föremål som vi gömt i skogen. (Uppletande av föremål). Ett tävlingsmoment som ingår i brukstävlingar. Ila var taggad och letade snabbt upp alla fyra föremålen. Slarvade dock lite med avlämnandet!

Ingen sovmorgon på lördagen heller! Sökträning med gänget! Vi var alla förväntansfulla efter ett uppehåll över helgerna. Nu var vi i alla fall 6 stycken som kom! Hundarna var taggade till tusen! Ila fick göra hitta-övningar med dolda figgar i systemsök. Sista figgen stod i ett militärdass, och det var inga problem att hitta den heller.


En figurant på väg ut till sitt gömsle! Med ett kamouflageskynke över sig blir man nästan osynlig i naturen!


 

En glad Ila har hittat figgen i dasset! Då vankas det belöning!

            Nu var det slut på det roliga, men man kan ju försöka få lite godis i alla fall!


Precis när vi var klara började det att snöa! Fika och genomgång av dagens övningar!

Därefter tog Merja/Dyrka och jag/Ila en promenad i skogen. Våra hundar är outtröttliga, dom sprang i nästan 1 och 1/2 timme i skogen! Och fort går det! Vi får hejda dom emellanåt, så ingen skadar sig!

 

När jag kom hem såg det ut så här!


 

I dag var det bara att dra på sig arbetsoverallen och gå ut och skotta snö! Snön var tung, så det tog lite tid för mig, men jag behövde inte ha bråttom för vi hade inget planerat för dagen.

Ila vill så gärna hjälpa till när jag använder redskap! Hon försöker att bita i skyffeln och hoppar runt!

Jag kastade ut lite godis i snön så att hon fick något annat att göra.


Här försöker hon att fånga en godis i luften! Godisen syns på bilden om du tittar noga!!!

 

Här missar hon ...

   

... var tog den vägen? Sen fick hon leta i snön! Det var dagens äventyr!





Ovido - Quiz & Flashcards